Projektowanie etykiet – na co zwracać uwagę?
Etykieta produktu pełni ogromnie ważną rolę. To ona przyciąga wzrok klienta i ostatecznie może nawet przesądzić o tym, czy klient go kupi czy nie. Właśnie dlatego projektowanie etykiet to odpowiedzialne zadanie, wymagające wiedzy z zakresu nie tylko grafiki, ale też marketingu, promocji, a nawet psychologii. A czym powinna charakteryzować się dobra etykieta?
Oryginalne etykiety
Jeśli etykieta ma wyróżnić produkt, musi być oryginalna. Nie może być kopią etykiet konkurencji. Wzór etykiety musi być też spójny z całą identyfikacją wizualną marki. Z drugiej strony powinien mieć swoje specyficzne elementy, cechy, które wyróżnią go spośród innych. Oryginalna etykieta przykuje uwagę i sprawi, że produkt zostanie zauważony.
Oczywiście oryginalna etykieta nadal musi być czytelna. Każdy powinien być w stanie odczytać jej treść bez zastanawiania się, czy właściwie rozszyfrował te piękne, zawijane fonty.
Chwytliwe hasło
Jako, że etykieta jest narzędziem komunikacyjnym, dobrze jest umieścić na niej chwytliwe hasło, które przedstawi klientom charakter marki i najważniejsze cechy produktu. Dobrze przemyślane hasło zapada w pamięć i może zachęcić do zakupu. Oczywiście etykieta powinna zawierać też wszelkie dodatkowe informacje, wymagane do wypuszczenia danego produktu na rynek.
Wydruk etykiet – kwestie techniczne
- Spady drukarskie i umiejscowienie tekstu
Projektowanie etykiet do druku wymaga trzymania się pewnych zasad. Konieczne jest na przykład zostawienie wokół etykiety wolnego obszaru, zwanego spadem drukarskim. Spady po wydrukowaniu etykiet są odcinane. Na etapie projektowania warto też pamiętać, że wszelkie napisy i ważne informacje na etykiecie nie powinny się znaleźć tuż przy krawędzi. Inaczej mogą zostać lekko ścięte.
- Format pliku
Gotowy projekt etykiet należy przesłać do drukarni w odpowiednim formacie. Najczęściej jest to: PDF, TIFF albo JPG. Żeby dowiedzieć się, który będzie najlepszy warto skontaktować się z wybraną przez siebie drukarnią i dopytać.
- Jakość wydruku
Oczywiście każdemu zależy na tym, żeby jego etykiety odznaczały się jak najwyższą jakością i jak najlepszą kolorystyką. Żeby tak było, plik projektu musi mieć rozdzielczość przynajmniej 300 dpi i być wykonany w przestrzeni barwnej CMYK.
Jeśli zamierzasz wydrukować etykiety jedynie na swój własny użytek – na przykład na butelki, które zamierzasz dać komuś w prezencie, to przyjemnie bezie samemu je zaprojektować. Jeżeli jednak zamierzasz wypuścić na rynek produkt w celach komercyjnych, zdecydowanie lepiej będzie zlecić wykonanie projektu profesjonalnemu grafikowi.