Kolory w reklamie – wykorzystaj psychologię koloru w tworzeniu materiałów reklamowych
Kolory mają ogromną moc. Odpowiednio wykorzystane w biznesie pomagają zwiększyć sprzedaż, wywołać konkretne emocje i świadomie kreować markę. Jak dokładnie działają poszczególne kolory w reklamie? Jak wykorzystują tę wiedzę najwięksi dla osiągania swoich celów? I jak ty możesz ją wykorzystać, tworząc materiały reklamowe?
Znaczenie kolorów w reklamie
Psychologia koloru to potężne narzędzie. Aby go mądrze używać, trzeba je dobrze poznać, czyli dowiedzieć się jak poszczególne kolory wpływają na człowieka, jakie reakcje wywołują. Zróbmy więc przegląd kilku najważniejszych barw.
Kolor czerwony
Czerwień to barwa o silnym ładunku emocjonalnym. Z badań wynika, że pobudza do podejmowania szybszych decyzji, więc jest idealna do stosowania w nagłówkach nawołujących do zakupu albo informujących o promocji, wyjątkowej okazji itp. Kojarzy się z energią, silnymi uczuciami – jak miłość, pasja, determinacja, ale też gniew. Często sięga się po nią do promowania produktów takich produktów jak napoje energetyczne, szybkie samochody, gry wojenne, produkty kosmetyczne mające podkreślać kobiecość.
Czerwień jednak niejedno ma imię i niejedno znaczenie. Na przykład kolor jasnoczerwony wiąże się z radością, seksualnością, czułością, miłością i pasją. Róż natomiast kojarzy się z romantycznością, miłością, ale też przyjaźnią. Kolor ciemnoczerwony łączy się z siłą, wigorem, przywództwem i gniewem, natomiast brązowy symbolizuje stabilność i klasyczny prestiż.
Kolor pomarańczowy
Pomarańczowy to kolor energii i determinacji. Łączy cechy czerwonego i żółtego i najmocniej trafia do młodych ludzi. Nie bez powodu używa się go często w materiałach reklamowych produktów spozyczwczych – na przykład na ulotkach reklamujących kebab – działa bowiem pobudzająco na nasz apetyt.
Ciemnopomarańczowy kolor ma negatywne nacechowanie, kojarzy się z oszustwem i wzbudza podejrzliwość. Ceglasty albo inaczej czerwony pomarańcz wiąże się z determinacją, pragnieniem, ale i agresją. Złoty natomiast przywodzi na myśl luksus, prestiż i wysoką jakość, dlatego często używa się go do promowania produktów lub usług z grupy premium.
Kolor żółty
Kolor żółty kojarzy się ze słońcem i łączy się z radością, ciepłem, energią, intelektem. Bardzo dobrze się sprawdza w materiałach reklamowych prezentujących produkty dziecięce albo np. turystyczne – związane ze spędzaniem wolnego czasu, wakacji. Podkreśla bezpieczeństwo, ale nie nadaje się do kreowania produktów luksusowych. Jest zbyt „lekki”.
Kolor zielony
Zieleń jest kolorem natury. Kojarzy się z harmonią, świeżością, płodnością, bezpieczeństwem. Jak go używać w reklamie? Do promowania produktów, które zapewniają bezpieczeństwo albo są bezpieczne dla użytkownika. W tej grupie znajdują się na przykład leki, naturalne suplementy, żywność organiczna itp.
Ciemnozielony nie ma tak dobrych konotacji. Wiąże się ją z chciwością, ambicjami i zazdrością. Morska zieleń jest natomiast barwą kojarzoną z dobrym zdrowiem i ochroną. Znowu kolor oliwkowy jest klasyczną barwą pokoju.
Kolor niebieski
Niebieski to kolor nieba, morza. Jest ściśle związany ze spokojem, stabilizacją, tym co prawdziwe, mądre. Symbolizuje też wiarę i lojalność. Zazwyczaj stosują go firmy oferujące usługi lub produkty związane z czystością, z wodą, powietrzem (zarówno linie lotnicze, jak i odświeżacze powietrza). Warto jednak wiedzieć, że niebieski trzeba wykluczyć z materiałów promujących żywność, ponieważ hamuje apetyt.
Jasny niebieski łączony jest ze zdrowiem, zrozumieniem, lekkością, a ciemny z wiedzą, siłą i spójnością.
Kolor czarny
Na koniec kilka słów o psychologii koloru czarnego. Kojarzy się on z tym, co klasyczne, tajemnicze, eleganckie, wysokiej jakości, ale też ze śmiercią i złem. Optycznie czarny sprawia wrażenie głębi i wyszczupla. Używanie go do promowania produktów luksusowych jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Świadczy o tym na przykład fakt, że wśród luksusowych samochodów najwięcej sprzedaje się właśnie tych w kolorze czarnym. Podkreśleniu prestiżu i wysokiego standardu sprzyja połączenie koloru czarnego ze złotym. Natomiast najbardziej wyraziste i agresywne połączenie to zestawienie czarnego z pomarańczowym albo z czerwonym.
Wiedza o sile wpływu i znaczeniu kolorów mogą ci się bardzo przydać przy projektowaniu ulotek reklamowych, voucherów, a także wizytówek czy opakowań produktów. Możesz też zdać się w tym zakresie na pomoc specjalistów – na przykład na grafików z naszej Drukarni.