Wizytówki firmowe – wszystko, co warto wiedzieć!
Wizytówki firmowe to ważny element identyfikacji wizualnej firmy. Nic więc dziwnego, że prawie każdy przedsiębiorca, menadżer czy dyrektor zawsze ma je przy sobie. Jednak, żeby wizytówki odpowiednio pełniły swoją funkcję muszą być właściwie zaprojektowane i wydrukowane. W tym artykule skupimy się na omówieniu czynników, jakie należy wziąć pod uwagę decydując się na druk wizytówek!
Druk wizytówek
Najpierw podkreślmy raz jeszcze, że źle zaprojektowana lub wydrukowana wizytówka przyniesie naszemu wizerunkowi więcej szkód niż pożytku. Dlatego już na samym początku trzeba ustalić kilka ważnych kwestii, takich jak:
- rozmiar i kształt
- papier i uszlachetnienia
- treść
- Styl i kolory
Przyjrzyjmy się każdemu z podpunktów oddzielnie.
Rozmiar i kształt wizytówek
Standardowy rozmiar wizytówek to 85×55 mm lub 90×50 mm. Jeśli wybierzesz jeden z tych formatów, będziesz mieć pewność, że Twoja wizytówka z łatwością zmieści się w każdym portfelu lub wizytowniku. Prostokątne wizytówki są praktyczne także dlatego, że ich druk generuje niskie koszty w porównaniu z drukiem wizytówek o niestandardowych kształtach czy rozmiarach. Oczywiście prostokątne wizytówki mogą mieć orientację poziomą lub pionową. Możesz też zdecydować czy chcesz, żeby jej rogi były ostre, czy zaokrąglone.
Skupmy się jednak jeszcze chwilę na kwestii kształtu. Choć prostokątne wizytówki to praktyczne i bezpieczne rozwiązanie, nie jest jednak jedynym możliwym. Jeśli chcesz mieć oryginalne wizytówki możesz postawić na inny kształt. Może prowadzisz kawiarnię i chciałbyś, żeby Twoja wizytówka miała kształt filiżanki? A może masz pasiekę i chcesz wizytówkę nawiązującą kształtem do plastra miodu? Nie ma problemu. Pamiętaj jednak, że wybierając niestandardowy kształt zawsze musisz się liczyć z droższym wydrukiem.
Papier i uszlachetnienia
Zamawiając wizytówki trzeba też wybrać papier na jakim będą wydrukowane i ewentualne uszlachetnienia. Jeśli chodzi o papier zazwyczaj wykorzystuje się papier kredowy o gramaturze 350 g/m2. To optymalne rozwiązanie, choć można też zdecydować się na papier o większej gramaturze.
Kiedyś wizytówki drukowano tylko na papierze, dziś rodzaj podłoża może być bardzo różny. Co do papieru, możesz wybrać matowy, błyszczący, szorstki, gładki – np. papiery ekologiczne. Ale niekiedy lepiej zamówić wizytówki drukowane na polichlorku winylu (PVC) albo polipropylenie.
Jeśli jako podłoże wybierzesz papier, musisz zdecydować czy chcesz, żeby był uszlachetniony, co zwiększy jego odporność i trwałość. Najpopularniejsze uszlachetnienia to:
- laminowanie, czyli pokrycie cienką warstwą folii;
- lakier UV – pokrywa się nim tylko kilka elementów na wizytówce, np. logo. Lakier jest błyszczący, więc elementy, na które się go naniesie szczególnie przyciągają wzrok;
- złocenie lub srebrzenie – pokrywanie elementów wizytówki złotą lub srebrną folią – doskonałe jeśli chcemy mieć ekskluzywne wizytówki;
- tłoczenie, czyli uwypuklenie jakiegoś elementu wizytówki.
Treść wizytówek
A co powinny zawierać wizytówki? Podstawowe informacje, jakie warto na nich umieścić to:
- imię i nazwisko właściciela wizytówki,
- zajmowane stanowisko,
- nazwa i logo firmy,
- dane kontaktowe: e-mail, numer telefonu
- adres strony www i siedziby firmy
- czasem można też umieścić informacje na temat oferty – w przypadku kosmetyczki mogą one brzmieć: stylizacja rzęs i brwi, manicure, pedicure. makijaż. Tego typu informacje trzeba jednak przedstawić jedynie skrótowo.
Styl i kolory
Na temat stylu i kolorów można by powiedzieć naprawdę bardzo wiele. Prawda jest taka, że najlepiej jeśli osobą odpowiedzialną za ich dobór będzie grafik. Warto jednak pamiętać, że wizytówki to, jak wspomnieliśmy na początku, jedynie element całej komunikacji wizualnej firmy. Dlatego musi się komponować z innymi elementami. Jeśli firma ma swoje kolory, to wizytówka powinna je zawierać. Podobnie ze stylistyką. Styl i kolor wizytówek muszą pasować do naszej branży i do całej wizualnej oprawy reklamowej firmy.
Warto też pamiętać, że wizytówka ma mały format, więc lepiej nie zamieszczać na niej zbyt wielu kolorów czy grafik. Trzeba też dobrać czcionkę tak, żeby była nie tylko ładna, ale i czytelna. Niezależnie od tego jaką firmę prowadzisz, dobrze zaprojektowane i wydrukowane wizytówki pomogą Ci zbudować pozytywny wizerunek i podtrzymać oraz zdobywać nowe relacje biznesowe.