Kolor wydruku, a kolor na ekranie – skąd różnice?
Odebrałeś z drukarni swoje ulotki, a tu się okazuje, że kolor wydruku jest inny, niż był na ekranie? Skąd ta różnica? Powodów jest kilka, poznaj je wszystkie.
Kolor to ważny element dobrego projektu. Nic więc dziwnego, że to ważne, by wydrukowany wciąż wyglądał zgodnie z projektem. Trzeba jednak wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników, które mogą prowadzić do różnic. Sprawdź, z czego wynikają i jak sobie z nimi radzić.
Kolor wydruku inny niż na ekranie – monitor
Po pierwsze, to jak monitor wyświetla kolory, zależy od rodzaju matrycy i od indywidualnych ustawień. Monitory dedykowane grafice lepiej odwzorowują kolory, ale i tak wydruk nie jest identyczny z tym, co widać na ekranie.
Czasem nawet ustawienie jasności monitora może mieć wpływ na znaczące różnice między kolorem widzianym na monitorze a kolorem na wydruku. Jeśli zwiększysz jasność wyświetlanych kolorów, żeby lepiej widzieć, to nie zdziw się, że wydruki będą ciemniejsze, niż się spodziewałeś.
CMYK a RGB
Kolejna ważna kwestia dotyczy tego, że drukarnia robi wydruki w trybie CMYK, a komputer wyświetla kolory w trybie RGB. Ten pierwszy obszar kolorystyczny jest węższy od drugiego, dlatego w druku nie da się osiągnąć dokładnie takich kolorów, jakie widać na projekcie wykonanym w przestrzeni RGB.
Co więcej, każdy program graficzny ma swoje ustawienia domyślne zarządzania kolorem. Warto je sprawdzić, bo jeśli nie są odpowiednie, kolory wydruku będą znacząco się różnić od tych na projekcie. Dla trybu RGB powinieneś ustawić profil sRGB, a dla CMYK – Coated FOGRA39. Jeśli projekt zrobisz w przestrzeni RGB, to możesz być pewien, że kolory na wydruku będą bledsze (dotyczy to zwłaszcza tych jaskrawych), mniej intensywne niż widoczne na ekranie.
Papier, a kolor wydruku
Ostatni czynnik, który ma wpływ na kolor wydruku, to papier. Rzadko kiedy jest on całkowicie biały, zwykle ma jakiś odcień. To także przekłada się na wygląd kolorów. Może je „ocieplać” albo „schładzać”. Tak czy inaczej, im bardziej złamana biel, tym większa będzie rozbieżność między kolorami widocznymi na ekranie a tymi na wydruku.
Zrób tekst na domowej drukarce
Jeśli chcesz wiedzieć jakich kolorów się spodziewać, najlepiej zrób prosty test. Wydrukuj egzemplarz ulotki, czy vouchera na zwykłej drukarce, którą masz w domu lub w biurze. Dzięki temu od razu przekonasz się, jak duża jest różnica i czy nie dokonać jeszcze jakichś zmian w projekcie.
Pamiętaj, że naprawdę warto to zrobić, bo nie możesz zareklamować wydruków ze względu na ich kolory. Drukarnia nie zmienia kolorów z nadesłanego projektu, więc jeśli efekt końcowy nie zgadza się z twoimi oczekiwaniami, nie możesz jej o to winić. Robiąc próbny wydruk na własną rękę, oszczędzisz sobie tego typu problemów i niemiłych niespodzianek.